Наукова доповідь В. І. ЯРМАК
З науковою доповіддю «Концепт ЧЕСТЬ у сучасній українській мові (спроба когнітивної дефініції)» на засіданні вченої ради виступила доктор філологічних наук, старший науковий співробітник відділу слов’янських мов ВЕРОНІКА ЯРМАК.
Концепт ЧЕСТЬ є одним з найдинамічніших, про що свідчить виразна трансформація його семантичного спектра на тлі великого часового континууму. Еволюцію вербального втілення семантико-експресивного спектра концепту ЧЕСТЬ в українській відстежено крізь призму цілого комплексу імпліцитних і експліцитних факторів, визначених на основі системних, анкетних і текстових даних. Семантичні трансформації й появу різноманітних конотацій згаданого концепту ілюструє стислий аналіз його фіксацій у найавторитетніших лексикографічних джерелах, який суттєво доповнить і глибше розкриє процес розвитку та «згасання» певних сем у процесі історичного розвитку української мови. Основний корпус контекстів, котрий репрезентують її сучасний (у широкому розумінні) зріз, складають дискурси, що відносяться до різних функціональних стилів.
Лексема ЧЕСТЬ розглядається в контексті усього розмаїття її лексико-семантичних зав’язків на парадигматичній (гіпоніми; гіпероніми; антоніми; синоніми; словотвірні й семантичні деривати) та синтагматичній осях (синтагматичні комплекси; колокації; прислів’я як короткі наративи-кліше, характерні для української мови).
Проаналізовано функціонування згаданого поняття у великій кількості контекстів, у дискурсі українських урядових видань ідеологічного спрямування; в юридичному релігійному, феміністичному дискурсі. Досліджуване поняття постає в усьому розмаїтті своїх асоціативно-конотативних зав’язків − як суто національно забарвлених (НАЦІОНАЛЬНА ЧЕСТЬ, ЧЕСТЬ НАРОДУ, ЧЕСТЬ НАЦІЇ), так і неспіввідносних з певним етносом (ОБОВ’ЯЗОК, ВІРА, НАДІЯ, ЛЮБОВ, ГІДНІСТЬ; ПОРЯДНІСТЬ; ВЕЛИКЕ СЛОВО; КРОВ; КОДЕКС ЧЕСТІ; ДОРОГОВКАЗ; ПРАВДА; НАГОРОДА; МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПІДВАЛИНИ; СУТЬ СВІТОГЛЯДУ; СУТНІСТЬ РОЗУМУ), − аж до абстрактних цінностей найвищого порядку (КВІНТЕСЕНЦІЯ ДУШЕВНОСТІ; БЛАГО; БЛАГОЧЕСТЯ; ПРАВОСЛАВ’Я; ІСТИННА ВІРА; БОГ; ВОЛЯ БОЖА) та своєрідних символів (ЧЕСТЬ І СВОБОДА УКРАЇНИ; ЧЕСТЬ І ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ; ЧЕСТЬ ТА ІДЕАЛИ МАЙДАНУ; ЧЕСТЬ І АТО; БЕРЕТИ ООН − знову-таки: водночас і національно маркованих і «глобалізованих»).
Як і кожному складному ментальному конструкту, концепту ЧЕСТЬ властива певна варіативність його проявів, як-от:
- здатність виступати в різних сферах і, відповідно, відноситися до різних суб’єктів. При цьому актуалізується виразне протиставлення: особиста загальна / колективна: а) (ОСОБИСТА / СВОЯ / ВЛАСНА ЧЕСТЬ); б) честь, притаманна людям різної статі: ДІВОЧА / ЖІНОЧА ЧЕСТЬ / ЦНОТА; ЧОЛОВІЧА ЧЕСТь; в) ПРОФЕСІЙНА: ЧЕСТЬ МУНДИРА; ЧЕСТЬ ОФІЦЕРА, ЧЕСТЬ ПЕДАГОГА, ЧЕСТЬ СУДДІ тощо; г) честь національних, соціальних груп і колективів: ЧЕСТЬ УКРАЇНЦІВ, ЧЕСТЬ РОБІТНИКІВ, ЧЕСТЬ СЕЛЯН; ЧЕСТЬ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ, ЧЕСТЬ ВУЗУ, ЧЕСТЬ УСТАНОВИ; ЧЕСТЬ ДЕРЖАВИ;
- характерна властивість виявлятися по-різному: ВЕЛИКА ЧЕСТЬ, ВИСОКА ЧЕСТЬ;
- здатність вияву у вигляді емоції або експресивного забарвлення: УДАВАНА ЧЕСТЬ, НЕВЕЛИКА ЧЕСТЬ;
- здатність оцінюватися оточенням позитивно або негативно: ЗАСЛУЖЕНА / НЕЗАСЛУЖЕНА ЧЕСТЬ;
- контекстуальна здатність набувати кількісного значення: ЗАБАГАТО / ЗАМАЛО ЧЕСТІ; РЕШТКИ ЧЕСТІ / СТІЛЬКИ ЧЕСТІ.
Гендерний аспект анкетування, так само, як, і, приміром, сучасний український феміністичний дискурс, висвітлює питання, пов’язані зі співвідношенням внутрішньої і зовнішньої форми лексем, при цьому явно домінує зовнішня форма згаданого поняття.
Отже, поряд зі стереотипними рисами згаданий концепт розвиває нові значення й конотації, які віддзеркалюють риси саме українського етносу. Бурхлива новітня історія України всіляко сприяє розвиткові розгалуженої нашарувань і конотацій за рахунок тієї обставини, що на початку XXI століття цей концепт як ніколи інтенсивно переживається (причому, за даними досліджень, ці переживання є близькими до переживань почуттів), переосмислюється, а його роль у системі духовних цінностей − стрімко зростає.
Світлини Сергія Терещенка.